Györgyi kertje

Április vége a kertemben

2020. május 06. - györgyikertje

Paradicsom

Pár éve már április végén szoktam elpalántázni a paradicsomot. Már írtam, hogy nem bíbelődöm a magról neveléssel, palántát veszek. Idén pl. a karantén miatt nem a szentendrei piacon, hanem a Szentendrei-szigeten. Mivel a piac zárva van, szegény őstermelők nem tudják hol árulni a rengeteg palántát. Szerencsére az interneten már sok termelői, kertészeti csoport van, így könnyen fel lehet fedezni a környékünkön lévő termelőket. Idén 26 db paradicsompalántát vettem. Kettő koktélt, a középnagyot, mert nem szeretem a szőlőszemnyi paradicsomot, kettő lucullust, mert ezt a legjobb aszalni, egy feketét és egy sárgát kipróbálni, mert a férjem állandóan nyaggat, hogy jaj, ültessünk már ilyet is, a többi pedig az én kedvencem, fürtös, édes, lédús faparadicsom. Ez a legjobb! Én nem vagyok egy kísérletező típus, mindig maradok a jól bevált dolgoknál, ebben sem csalódtam még. Elég bosszantó, ha egy csomó időd, energiád elmegy egy olyan növény nevelésére, ami aztán nem hoz elég termést, érzékeny, szóval nem olyan jó, mint amit már kipróbáltál. Most engedtem, a 26-ból lehet kettő ez a fekete és sárga. Kíváncsi leszek!

A paradicsompalántákat leginkább május első heteiben ültettük, régen. Akkor amikor már tényleg kevés az esély a fagyra. A paradicsom ugyanis nagyon érzékeny rá. Az utóbbi években én ezt előre hoztam április második felére. Ha látjuk az előrejelzéseken, hogy se közel, se távol a fagy, akkor ki lehet ültetni. Persze nem verseny és hülyeség túl korán kitenni, ha egy kicsi kis veszélye is van annak, hogy elfagy, szóval nézzük meg jól! Egyébként valahogy már a kertészetekben is az az érzésem, mint amikor már október végén tele vannak Mikulással meg karácsonyi díszítéssel az üzletek. Március vége felé már látom, hogy hordják a paradicsom és paprika palántákat. Nem igazán értem, szóval ha rám hallgattok, ne ültessetek előbb, mint április vége, május eleje.

Na nézzük, hogyan is a legjobb elrakni, szerintem. A paradicsom iszonyú tápanyagigényes növény, (mondjuk mi nem az) szóval én sosem oda ültetem, mint ahol az előző évben volt. Felcserélem a helyét általában a paprikával és minden tő alá teszek bőven marhatrágyát. Egy dologra kell figyelni, hogy a gyökérzete ne érintkezzen vele, mert megéghet. Mármint a trágyától. Na jó, van még néhány dolog, amire nem árt, ha figyelünk. Elég mélyre kell tenni a palántákat, mert a paradicsom gyökere nem jó, ha kilóg a felszínre, erre pedig hajlamos, mert ahogyan locsoljuk, folyamatosan ki is mossa kicsit a víz, szóval erre figyeljünk, különösen a lucullusnál! Azt kifejezetten mélyre kell tenni. A másik dolog, hogy ezután minden nap meg kell öntöznünk a kis palántáinkat, mert jól be kell álljanak. Idén én elültettem őket és egy órán belül orkán szél kezdett el fújni, úgyhogy sűrű káromkodásokkal kísérve mind a 26-ot ki is kellett karóznom. Persze úgyis kikaróztam volna, csak mondjuk néhány héttel később.

Sokat segít a növekedésben, ha három-négynaponta, vagy egy héten egyszer legalább megkapáljuk a palánták töveit. Ezzel oda juttatjuk a vizet, ahová a legjobban kell. Egyszer egy héten pedig locsoljuk trágyás vízzel. (Ezt én úgy csinálom, hogy egy kannába teszek a marhatrágya-granulátumból és vizet öntök rá. felolvad benne és már mehet is a növényre.) Óvatosan és tényleg csak egyszer egy héten, hígítva.

Sokat segít a termésátlag növelésében, ha kacsozzuk a paradicsomot, vagyis a hónaljhajtásokat ki kell szedni. Ez nagyon fontos!!!! Ha nem tesszük meg, akkor gyönyörű, nagy dús növényünk lesz, nagyon kevés paradicsommal. Én a koktél paradicsomnál, ami nagyon burjánzik és az égig nőne, ha hagynám, gyakran végzek nagyobb ritkítást is. Megszabadítom sok ágtól, levéltől és a tetejét visszavágom. Ne ez vigye el a növény erejét, hanem inkább tolja a termésbe.

Egyelőre ennyit a kis palántákról, locsolás, kacsolás, tőkapálás.

img_3196.JPG

Április végén, május elején már sok minden van a kertemben, zöldségeshez ilyenkor már nem nagyon járok, azt esszük, ami van. És hogy mi van? Például retek, háromféle. Idén ültettem egy új fajtát. Felül fehér, alul piros és nem kerek, hanem hosszúkás, de nem annyira, mint a jégcsapretek. Nagyon finom, és tényleg nagyon korán érik. Érdekes, mert amikor már szedhető, olyan, mintha felnyomná, kinyomná saját magát a földből:

img_3191.JPG

nnbr0656.JPG

Saláta, legalább háromféle:

img_3192.JPG

A rukkolát mindig vissza kell vágni, a képen a magas zöld az. A tetején megjelennek a kis fehér virágok és ha ezt nem szedjük le, akkor felkopaszodik. Előtte tépősaláta van. Ezt pedig csak együk, jó sokszor. Ja és tényleg tépjük, de ne tövestől!!! Akkor ugye nem nő újra. A fotón látszik, hogy hogyan szedtem. Egy késsel levágom a tövénél és már hajthat is újra.  

Spenót

Ilyenkor már javában szüretelem, vagy a gyerekek. Nagyjából kétnaponta reggel turmixba és kéthetente főzelék, vagy lasagne készül belőle. A salátába is teszek jó pár levelet, a gyerekek imádják. A spenót az a jó fej növény, amit minél többet szedsz, annál több terem. A lányok mögött ott virít a borsó, már megjelentek az első virágkezdemények is rajta, úgyhogy hamarosan főzhetem a borsólevest, már ha a csajok hagynak rajta. 

tjzo9401.JPG

Sóska

Ezt is szüretelem már ilyenkor, főzeléknek szoktam készíteni. Másnak nem, csak ezt ismerem. A fagyasztóba is szoktam tenni. Ezt is és a spenótot is, télen jó vitaminforrás. Persze a sóskából egyre kevesebb marad, mert a kisebbik lányom nyersen is imádja és mindennap eszi.

img_3198.JPG

A zöldbabom itt tart, szebb szokott lenni. Kipróbáltam egy új magot. Na mondom, hogy nem kell újat kipróbálni......

img_3190.JPG

A múltkor írtam, hogy elültettem a karalábét és kelbimbót. Most itt tartanak. Még pár hét és lehet szétpalántázni. Azt hiszem a fél országot el tudnám látni, ennyi palántával...

img_3194.JPG

Ha valaki fejes salátát szeretne, akkor ebben az állapotában már szét lehet ültetni, vagy ritkítani ezt is. Erről is írtam, amikor ültettem, ez sima fejes saláta. Mi már esszük rendesen, így nem is kell ritkítanom, az evéssel megtesszük. Persze ezt tövestől kell kihúzni! 

 img_3195.JPG

A héten elültetem a paprika palántákat is, majd jövök a képekkel. Na és a krumplit is bakhátazni kell, szóval jelentkezem! 

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorgyikertje.blog.hu/api/trackback/id/tr8715664290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltankiricsi 2020.05.08. 18:58:01

nagyon szép nagyok a retkeid! te minden nap locsolod őket?

györgyikertje 2020.05.10. 14:19:12

Szia!

Köszönöm! Igen, minden nap. Sajnos itt nálunk semmi eső nincs hónapok óta, úgyhogy nagyon sokat kell locsolni. Van amikor reggel és este is. A retek nagyon igényli a sok vizet, különben pudvás, vén lesz. Ha meg túl sokat kap, akkor íztelen és felfújt. :) Szóval a kettő között. :)

zoltankiricsi 2020.05.10. 23:37:40

@györgyikertje: szia! akkor nekem ezért lett felemás a termés az elmúlt években :D marha nagy a szárazság mindenhol sajnos.
süti beállítások módosítása