Györgyi kertje

Áprilisi aszály

2020. április 13. - györgyikertje

Áprilisban sok-sok teendő van a kertben és egyáltalán nem az, amiről most írnom kell. Normál esetben most csak megmutatnám, hogy hogyan vetem a zöldbabot, nem sokkal a retek és borsó után, de sajnos muszáj írnom arról a nem normális helyzetről, ami idén, de már tavaly is megkeserítette a kertészkedést. Elképesztő szárazság van, idejét nem tudom annak, hogy mikor esett eső. A föld borzasztóan száraz, főleg igaz ez a magaságyásra, ami egyébként is gyorsabban szárad. A szél fúj, komolyan mintha Ausztráliában lennénk. Március közepétől, miután elvetettem a retket, borsót, folyamatosan locsolni kell. Minden nap, úgy ahogyan nyáron. Ez most már szerintem egy tendencia és biztos, hogy erre kell számítani a következő években is. Tavaly is így volt ez. Ráadásul kapálnom is kell emiatt, mert a borsó és retek földje szabályosan cserepes. Muszáj egy kicsit megtörni a földet a növények tövénél, hogy a locsolás hasznos legyen. Szerencsére gyönyörűen kikelt minden, a spenót, a borsó, a retek, a sóska, az eper szinte már virágzik, a saláták is jönnek szépen, szóval eső kellene, de nagyon, mert nincs az a locsolás, ami egy kiadós esővel felér. 

Zöldbab

A zöldbab nálam igazi sikersztori, így idén kevesebbet is vetettem, mert annyi termett tavaly, hogy még mindig van a fagyasztóban, pedig esszük rendesen. Az okát nem tudom, de vagy nagyon jó magokat sikerült eddig vennem, vagy imádja ezt a földet a zöldbab. Minden évben rengeteg van és egy ültetésből legalább négyszer szüretelek, ráadásul másodvetést is csinálok belőle, de erről később. Most már nem lesznek nagy fagyok remélhetőleg, úgyhogy április elején el lehet vetni a zöldbabot. Hasonlóan a borsóhoz bokorba vetem. 4-5 cm-es kis gödör, 6-7 szem bele és letakarom. Ennyi. Na és persze locsolni, locsolni, locsolni. 

img_5164.JPG

img_5166.JPG

Karalábé, kelbimbó

Ezt a két növényt is egyszerűen imádom. Ipari mennyiség fogy belőle, a palántáimmal pedig ellátom a kertészkedő rokonokat, barátokat. Bár elvileg később kell vetni, és a zöldbabbal együtt elteszem. Ez tényleg nagyon egyszerű, mert úgyis szétpalántázom, tehát tök mindegy, hogy hová, vetem a magokat. Általában kb 2 cm-re félrekotrom a földet egy 20-szor 30-as téglalap nagyságú területen az egyik ágyásba és beleszórom a magokat. Egyik felébe a karalábét, a másikba a kelbimbót. Aztán visszatakarom a földdel. Aztán amikor már elég nagy lesz a növény hozzá, akkor szétszedem és innen palántázom. Arra kell figyelni, hogy ha egymás közelébe vetitek, mint én, akkor ne keverjétek össze, hogy melyik-melyik. Én már megismerem, de amikor először ültettem így, akkor elfelejtettem, hogy melyik a kel és melyik a karalábé. Eléggé hasonlítanak. Szóval ha nem akarsz mondjuk 30 kelbimbót és három karalábét, akkor érdemes erre odafigyelni. Nálam ez az arány. Kelbimbóból három palántát teszek el, mert ez tavaszig ellát minket. Karalábéból viszont kb. 30 palántát teszek el. Nagyon szeretem, levesnek, főzeléknek, töltve, levesbe,, stb...Az óriás fajtát vetem, ez nagyon bejött, pedig elég mostoha helyen nő nálam a karlábé, de ha locsoljuk, akkor szépen nő. Sok vizet igényel és nem kell nagyon napos helyre tenni. 

Zeller

Ezt is mindig ültetek, de itt csalok, mert nem magról nevelem, hanem veszek palántát. Idén nem onnan vettem, ahonnan szoktam, mert a járvány miatt a legtöbb kertészet bezárt és nem is akartam mászkálni érte, úgyhogy az első helyen megvettem. Négy palántát szoktam eltenni. A zellernél egy dolog a fontos a VÍZ! Ez a növény csak úgy lesz szép, ha elképesztő mennyiségű vizet kap. Szóval én a csap mellé teszem, és rengeteget locsolom. Most ilyen kis nyomorultul néz ki, remélem megerősödik. 

img_2978.JPG

img_2979.JPG

Bazsalikom

Ez a fűszernövény az egyik kedvencem. Ipari mennyiséget használok belőle. Ami hihetetlen, de mindezt egy darab palántával sikerül hoznom. A sziklakertbe teszem évről-évre, imádja a napot. Persze a vizet is, úgyhogy ezt is sokat kell locsolni. (Na de mit nem...) Sokan kérdezitek tőlem, hogy hogy lesz annyi bazsalikomom, hogy pestót csinálok belőle, nem is keveset. Úgy, hogy magról ültetett palántát veszek kertészetben. Ezt sem magról ültetem, nem érdemes bajlódni vele. De a lényeg, hogy nem az élelmiszerboltokban kapható bazsalikomot ültetem el, az sosem lesz olyan. Egy palánta kell csak és akkorára nő, hogy a derekamig ér. (Tehát jó magas, 178 cm vagyok.) Ha szépen megnő, márpedig mindig megnő, egy dologra kell nagyon figyelni. Az ágacskák végén egy idő után megjelenik a virág. Ezt azonnal le kell csípni, különben az összes erejét oda összpontosítja a növény és nem ad levelet. Hát ennyi, nagy szakértelem ehhez sem kell. Én a bazsalikomot napi szinten használom. Nem csak paradicsomos kajákba, hanem a reggeli smoothie-ba pl. Próbáljátok ki ananásszal. Ananász, bazsalikom, pici víz összeturmixolva, elképesztő ízkavalkád! Na itt van ez a picike növényke, egy hónap múlva majd megmutatom, mekkora lett. 

img_2980.JPG

Medvehagyma 

A múltkor már írtam róla, most csak egy ötlet: medvehagyma pestó. Én pestó bolond vagyok. Nagyon sokat szoktam csinálni, petrezselyemből rukkolából, bazsalikomból, most már medvehagymásból is. LEhet szedni az erdőben, de ha van egy félreeső árnyékos helyetek a kertben, akkor gyönyörűen elszaporodik. Nem kell vele semmit sem csinálni, csak szüretelni. Ez a legjobb az egészben. Mi esszük nyersen, pogácsába sütöm és pestónak, ahogy írtam. Olívaolajjal, sóval, borssal összeturmixolom és persze egy kis bazsalikom nem maradhat ki belőle. Aztán irány a fagyasztó. 

img_2917.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorgyikertje.blog.hu/api/trackback/id/tr6715610268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása