Györgyi kertje

A várva várt ültetés

2020. március 07. - györgyikertje

Mit, mivel?
Február végén, március elején el kell kezdeni a vetést. Még nem vagyunk elkésve. Megfigyeltem,
hogy minden évben hetekkel korábban végezhetem ezt a munkát. Amikor gyerek voltam, március
első heteiben nekiláttunk, idén meg elültethettem volna a magokat február közepén is. Persze még
nem mindent!!! Február vége felé a következőket vetem: zöldség (én így hívom gyerekkorom óta, de
ez a fehérrépa, vagy petrezselyem), retek, sóska, spenót, saláta, borsó és sárgarépa. Többen
mondják, hogy a sárgarépát később kellene, de tapasztalatom szerint, főleg magaságyásban
nyugodtan el lehet ültetni ilyenkor. Nem árt neki, még az sem, ha lesz egy kis fagy. Van minek árt,
úgyhogy a zöldbabot, karalábét, cukkinit, stb., nem szabad még kiültetni.
Az én kertemben ilyenkor már szokott lenni saláta, amit előző év augusztusában ültetek és letakarom
fóliával. Itt a blogon, a szövegek mellett, mindkét oldalon ezt a fotót láthatjátok. Ez egy tavaly márciusi kép. Sajnos augusztusban ez most kimaradt, de idén nem leszek lusta! Mivel ez nincs, az első vitaminforrás nálam egy salátaféle, a Rukkola. Erről írok majd külön valamikor, mert annyira imádom, hogy külön fejezetet szentelek neki.
Ráadásul képes egész télen „zöldet” adni nekünk. A második vitaminforrás a retek lesz, úgyhogy ezt
tényleg minden évben vetek, mert korán érik.
Első lépésként mindig végig gondolom, hogy előző évben mit hová ültettem, mert ebben az évben
biztosan nem ugyanoda teszem. Ez a vetésforgó, még ha egy ilyen kis kertben ez furán is hangzik.
Sokkal jobb a növényeknek, ha váltják a helyüket, kevesebb kártevőjük lesz és a termésátlag is
magasabb.
Az ágyások már rendben vannak, bár idén kétszer takaríthattam, mert miután kipucoltam a téli
tűlevél szőnyeget, egy szélvihar rápakolt a csodálatosan tiszta, szép ágyásaimra újabb fél tonnát. Ha
megvan, hogy mit hová, akkor most már tényleg jöhet a vetés. Ja! A magok. Természetesen ezt már
korábban beszereztem, én gazdaboltban szoktam venni, nem foglalkozom saját magokkal.
Kezdjük a borsóval. Ez nálam nem a sikersztori sajnos, mert egyik évben sem sikerült olyan jól, de a
gyerekek imádják. Idén megpróbálkozom vele, hogy két ágyást is ezzel ültetek tele. Ez annyi
mennyiséget hoz azért, hogy most még márciusban is van a fagyasztómban 1-2 levesre való. Hamar
termőre fordul a borsó és utána jöhet is a másodvetés, de erről majd később. Gyerekkori emlékeim
szerint a borsót vagy sorba, vagy bokorba szokták vetni. Apu tanácsára én mindig bokorba vetem, mert ha sorba
tenném, egy levesnyi sem lenne . Nagyon egyszerűen egy kis kapával ásunk egy üreget, kb.,
4-5 cm mélyen és beleteszünk 10 szem magot. Én 8 éve hat maggal kezdtem, aztán nyolccal, idén
tízet tettem. A tendencia mutatja, hogy nem kel jól, ezért próbálkozom. Ahogyan a fajtával is. Szinte
minden évben mást vetettem. Mind finom volt, csak nem elég!!!! Nem adom fel, idén egy újabb jön,
a Rajnai Törpe! Korán érő, már júniusban ehetjük. Ezután visszatakarom és ennyi. Nem egy bonyolult
vagy megterhelő feladat. A magokon általában rajta van, hogy milyen mélyre kell ültetni én idén a
borsót feljebb ültettem, hátha több kel ki. Meglátjuk!

img_2526.JPG

img_2527.JPG

 

Répa – retek
Mivel kevés helyem van, pár ágyás, nem mindegy, hogy hogyan használom ezt ki. Állandóan ezzel
küzdöttem, hogy mit ne ültessek, miből kevesebbet, aztán rájöttem a megoldásra. Duplázom a
növényeket, egy ágyásban. Nem mindent lehet egy helyre tenni, de a sárgarépa és a retek nagyon jó
barátok, nem bántják egymást, így egy helyen is jól elférnek. Két legyet ütök egy csapásra: egy

ágyásba ültetem őket. A retek sokkal gyorsabban nő, már meg is esszük, mire a répa elkezd
növekedni.
Nálunk óriási kedvenc a sárgarépa. Imádják a gyerekek, úgyhogy ebből is jócskán vetek, általában
másfél ágyással. Annyi terem, hogy általában márciusban még van belőle és sosem veszek a boltban.
Na nem a földben, hanem homokon a vízóra aknájában. Ide tesszük ősszel a fagy elől, ahogy a
karalábét is. Egész évben használom, így teljesen friss marad egészen tavasz közepéig. Ezt sorba kell
vetni természetesen. Apukám a fejét fogná valószínűleg a precizitása miatt, de nem használok
semmit, hogy szép egyenes sorba vessem, egyszerűen meghúzom a sort az ujjammal. Ez a
leggyorsabb és ez jött be a legjobban. Kb. 2 cm-e mélységben, egymástól 15 cm távolságra. Lehetne
közelebb egy kicsit, de hát még jön a retek is. A sorok közé húzok még egy sort. Így sokkal sűrűbb
sorokat kapunk, de a retek nem lesz itt sokáig, mert elfogy. A fotó kedvéért, most egyszerre húztam
meg a sorokat, de egyébként jobb, ha sorban csináljuk. Gyorsan kiszárad a talaj, úgyhogy először
gyorsan vessük el a répát, takarjuk is le és aztán folytassuk a retekkel.

img_2511.JPG
A sárgarépánál nagyon nem mindegy a fajta. Én a Nanti-t ajánlom. Ez nagyon szép nagyra megnő,
tompa vége van és nem hajlamos az ágas bogas formára. Az íze pedig isteni édes, jól el is tartható.
A sárgarépánál gondot okozhat, ha férges, nálam okozott is az első években. Megtanultam, hogy
muszáj talajfertőtlenítést csinálni ilyenkor. Nagyon egyszerű. Én egy Force nevű szert használok. Ezt a
porszerű anyagot beleszórom a sorba, amit húztam. Tényleg nem kell sokat, mintha megsóznánk,
csak egy keveset. Soha nem lesz férges a répa.

img_2518.JPG
Ezután jöhet a vetés. beleszórom gyorsan a magokat a sorba, nem érdemes megpróbálni ritkán vetni,
mert a répa magja kicsi és úgyis ki kell majd egyelni, ha azt akarjuk, hogy a kisujjunknál vastagabb
répáink is teremjenek. Nem kell meglocsolni, szépen óvatosan betakarjuk a sorokat. Picit a tetejét
lenyomkodjuk, de nem kell nagyon.
Répa után jöhet a retek. A 15 cm távolságú sorok közé tehát húzok egy másik sort is. ugyanúgy
talajfertőtlenítés, mert a retek is férgesedésre hajlamos. A retekmag nagyobb, itt érdemes figyelni,
hogy nagyjából milyen távolságra ültetjük, kb. 2 cm. Egyébként mindig egyelnem kell ezt is. Erről
később írok majd. Ezt is betakarjuk és már kész is vagyunk. Idén 3 féle retket vetettem, a klasszikus
piros gumót, egy korai fajtát, jégcsapretket és egy újat, ezt nem ismerem. Slovana a neve és felül
piros alul fehér, nem olyan hosszú, mint a jégcsapretek és állítólag nagyon finom.

Zöldség (fehérrépa, petrezselyem)
Hasonlóan a sárgarépához vetem, sorban és közelebb egymáshoz, mert emellé nem ültetek semmit.
Olyan helyre teszem, amiről tudom, hogy egész évben ott maradhat. Ez azért fontos, mert ha a
fagyok előtt lefóliázom, akkor egész télen ontja nekem a petrezselymet, a zöldségzöldjét, amit
imádunk. Szinte mindenhez használom és isteni pestókat szoktam belőle csinálni.


Spenót, sóska
Ez is nagy mennyiségben fogy nálunk. Idén egy újfajta spenóttal próbálkozom, mert eddig mindig
kifagyott. Az egyetlen évelő fajtára pedig allergiás a férjem, szóval az kizárt. Sűrűn, sorokba ültetem,
minél több legyen. A sóskával könnyebb dolgom van, mert még a nagymamámtól kaptam jó pár éve
sóskatöveket, ezt tettem el. Ez minden évben terem. Pótolni szoktam, ültetek még, de ezek a fajták
nem bírják a telet. Nálunk sok sóska fogy, nagyon szeretjük, a fagyasztóba is elteszem, hogy legyen
egész télen. Ugyanúgy sorba ültetem, betakarom, ennyi.

Saláta
Február végén csak egy fajtát ültetek, ez a téli vajfej. Ez bírja a hideget és nem kell félni tőle, hogy
nem kel ki. Sort húzok és beleszórom a magot. Ezt is kell ritkítani, szétültetni, különben nem lesz fejes
saláta. Mondjuk nálam sosincs, mert nincs annyi helyem, hogy szétültessem, viszont folyamatosan
esszük már pár centis korában is, úgyhogy ritkítjuk azért, csak evéssel.


Egyelőre ennyi. Pár hét és jöhet a zöldbab, a cukkini, a karalábé, a krumpli és az eperpalánta.

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorgyikertje.blog.hu/api/trackback/id/tr1415509318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása