Györgyi kertje

Fűszernövények a kertemben

2020. március 26. - györgyikertje

Szeretek főzni, ezért aztán a fűszernövényeket is imádom a kertben. Február végén, március elején még nincs sok dolgunk a fűszernövényekkel, de ha már vannak a kertben, megmutatom, én mit csinálok velük ilyenkor.

Rozmaring

Az egyik nagy kedvenc, szinte az összes sülthúshoz és krumplihoz használom. Azért is szeretem, mert nem kell leszárítani télre, nem fagy el, egész télen frissen használom. Nálam a sziklakertben van. Szereti a meleget nyáron is és nem vízigényes, úgyhogy jó helye van itt.  Nagyjából 3 éves lehet, egy kertészetben vettem kb. 20 cm-s volt. Most már magasabb, mint egy méter, hatalmas bokor lett. Illetve úgy metszettem, hogy „fás” jellegű legyen. Ez nem egy bonyolult dolog, aki egyáltalán nem tud metszeni, annak is menni fog. Ilyenkor metszem. Most már nem kell nagyon, de amíg fiatal, addig tavasszal az összes oldalágat levágtam róla. Egyet hagyok középen, ez lesz meg a „törzs” ebből jön fölfelé 3-4 ágacska. Az összes többit, ami alulról nő levágom. Egyébként nem kell így metszene, csak nekem így tetszik. Ezen kívül az égvilágon semmit sem kell csinálni ezzel a növénnyel, csak használni.

 img_2613.JPG

Kakukkfű

Nálam ez is a sziklakertben van, mert nagyjából ugyanazt szereti, mint a rozmaring. Nem szabad túl sok vizet adni neki és nem is fagy el. Így ezt a fűszert is használom egész télen át. Főleg kacsához és gombakrém levesekhez. Persze ki mibe szereti. Nagyon jó teának is, bár nekem kicsit erős, szóval csak akkor iszom, ha beteg vagyok. Ilyenkor sincs vele semmi dolgom, megtisztítom a télen rárakódott levelektől, és maximum egy picit megcsipkedem itt ott egy metszőollóval, így gyorsabban hajt majd.  

 img_2605.JPG

Majoránna, csombor (borsikafű), tárkony

Természetesen ezeket is imádom. Ez a három növény már nem a sziklakertben van, mert nem volt helyem. Egyébként nem is szeretik annyira a napot, a tárkony semmiképpen. Mindhárom növény több éves és nem fagy ki nálam, de télen sajnos elszáradnak, szóval nem tudom őket használni, csak amit leszárítottam. Ilyenkor annyit kell vele csinálni, hogy vannak rajta tavalyi elszáradt ágacskák, ezeket vissza kell vágni. A tárkony már nagyon korán el kezd hajtani, szóval megtisztítjuk ettől a tavalyi hulladéktól és már használhatjuk is. Nálam magasra nő, ezért később nyár elején össze is kötözöm, mert eldől. Most még ilyen picike. Mögötte van a borsikafű és a majoránna, ilyenkor még nem látszik belőlük semmi. Nagyon nem kell magyaráznom, hogy mibe is használom ezeket a fűszereket. Nincs is jobb, amikor a bográcsban fő a marhapörkölt és a majoránnát a kertedből téped bele. Egészen más íze van. Vagy krumplilevest főzöl, ami nálunk a gyerekek kedvence, de csak amióta tárkonnyal ízesítem. Borsikafüvet pedig a húslevesen kívül mindenbe teszek.

 tarkony.JPG

Ezeken a fűszereken kívül van még mentám és citromfüvem, illetve snidlingem. Ezeket télen nem lehet használni. Ilyenkor csak megtisztogatom az elszáradt tavalyi levelektől és várom az új hajtásokat.

Márciusban van még egy fontos dolgom a kertben. Ez pedig az eper, vagy szamóca kipucolása. Ezt nagyon nem szeretem csinálni, de muszáj. Akinek nincs, az nem most ültessen, sokkal jobb az augusztusi telepítés. Persze most is lehet, de tapasztalatom szerint erősebb palánták lesznek, ha augusztus végén tesszük el. Szóval nálam idén lesz másodéves ez az ültetés, úgyhogy most csak tisztítom, kaccsozom, maximum ültetek még párat, ami kihajtott és ennyi. Ez épp elég. Sokan takarják le a szamócát, illetve a földjét szalmával, mulccsal, vagy eleve fóliára ültetik. Én eddig ehhez lusta voltam, de majd pár év múlva, ha ki kell cserélni az ültetvényt, akkor kipróbálom. Az epret elvileg 3 évente újra kell telepíteni. Azért elárulom, hogy az előzőeket én 6 évig hagytam és még a hatodik évben is sok-sok gyümölcsöt hozott. Persze már nem annyit, mint a másodikban, de ezt úgyis látja mindenki. Ha már nincs sok gyümölcs rajta, akkor sajnos újra kell palántázni, lehetőleg egy másik helyen. Az enyém most így néz ki, de egy hónap múlva már nem fog látszani a föld sem a sok levéltől. 

img_2623_1.JPG

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorgyikertje.blog.hu/api/trackback/id/tr9315560480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása