Györgyi kertje

Szüret

2020. július 03. - györgyikertje

Június – szüret

Hosszú, de annál tartalmasabb szünet után jelentkezem. Nem az idei a legegyszerűbb szezon, ez már biztos. Hihetetlen szárazság márciusban és áprilisban, elképesztő vízözön májusban és júniusban. Na ez pont fordítva kellene. Ha mindez pedig nem lenne elég, akkor a tetű özön és gaz, mindenféle új kártevő és egyéb finomságok tömkelege fogadott a kertben idén. Persze nem adtam fel, úgyhogy most már jöhet a szüret!!!!!

Zöldbab

A borsó után jön a zöldbab, ami ilyenkor már szépen terem. Nálam ez is tetves lett, de hát istenem, jobban megmosom, mint tavaly. Pedig! Még permetet is kapott, persze amikor nagyon pici volt, a tetvek ellen, nem sokat ért. Sokan panaszkodnak egyébként idén a tetvekre, valószínűleg az időjárás segítette őket, mert tényleg armageddoni mennyiségű tetű van mindenhol a kertben. De vissza a zöldbabhoz. Nálam rengeteg lett végül, de nem így indult. Úgy láttam a mag sem az igazi, amit idén vettem. A termés erre rácáfolt, ahogy látjátok a képeken. Ez tetemes mennyiség. Bőven jutott a fagyasztóba is és persze frissen is ettük. Ha valaki még szeretne később is szüretelni, szeptember környékén, akkor még most lehet másodvetést ültetni. Én biztosan megteszem. Borsóval nem próbálkozom újra, mert nekem sosem sikerült jól a másodvetés.

img_3537.JPG

img_3538.JPG

Megosztok veletek egy receptet, ami amúgy nem tudom, hogy létezik-e, mert én találtam ki. Mindenesetre én imádom, és nagyon egészséges. Kizárólag friss zöldbabból lehet elkészíteni, úgyhogy ilyenkor mindig megcsinálom. Ebédre és vacsorára is szoktam készíteni, egy könnyű kaja. Hozzávalók: friss zöldbab, kb. 15 dkg bacon, sajt, rozmaring, só, bors. Elkészítés: a zöldbabot felvágom a szokott módon, kb. 2 cm-s csíkokra, a bacont felkockázom. Elsőként a bacont-t pirítom meg, amikor már kisült a zsírja és kicsit megpirult, akkor ráteszem a zöldbabot. Sózom, borsozom, és a kertből egy maréknyi rozmaringot felaprítok hozzá. Ezzel együtt fedő alatt párolom, amíg meg nem puhul. Gyorsan kész van, víz sem kell alá, ennyi az egész. A végén, tálaláskor a forró zöldbabra sajtot reszelek. A cheddar a legjobb szerintem. Ennyi. Köretnek is jó, de magában is isteni.

 

A karalábék is gyönyörűen nődögélnek és még megúszták a kártevőket, valami isteni csoda folytán.

img_3541.JPG

A sárgarépának valahogy így kell kinéznie mostanára. Lehet már főzésre használni és persze a gyerekek is ehetik. Nálunk ez elég tetemes mennyiségben fogy.

img_3544.JPG

img_3556.JPG

Az uborka is szépen kúszik már felfelé és rengeteg kis uborka van már rajta. Pedig borzalmasan kelt és azt hittem nem lesz belőle semmi sem. Ezt már csak locsolni kell. A termés ilyenkor már csak a vízen múlik. 

img_3549.JPG

img_3550.JPG

A cukkini sem indult jól, de mostanra ez is terem szépen. Ha valaki szeretne ősszel is cukkinit szedni, akkor most lehet ültetni a következő bokrot, vagy bokrokat!

img_3542.JPG

A zeller és a paprika gyönyörű. Természetesen a paprika még csak virágzik, a lecsóra még várni kell. Sajnos egy szer muszáj volt lepermetezni a paprikát is, mert elkezdett egy tő tetvesedni. Időben elkaptam, így megúsztuk. Szóval érdemes odafigyelni, ha pöndörödik a levél, mert lehet, hogy tetves. A zeller pedig a sok eső miatt peronoszpórás lehet, vagy egyéb gombabetegséget is elkaphat. Hasonlóan a petrezselyemhez. Két dolgot tehetünk. Az egyik, hogy kizárólag alulról locsoljuk. Ez minden növény esetében igaz, de a petrezselyem erre különösen érzékeny! Meleg van és ha erre még kap a levél egy kis nedvességet, tuti melegágya a gombának. Szóval alulról öntözzük. Ha már beteg, akkora sárgás leveleket rögtön el kell távolítani, mert így nem terjed tovább. A zellernél is!! Ha pedig ez sem volt elég, akkor gombaölőt neki. Ebben az esetben viszont ne együk legalább 2-3 hétig. 

img_3548.JPG

Amire nem lehet panaszom, az a paradicsom. Hihetetlenül gyönyörű és rengeteg lesz rajta. Leginkább fürtös paradicsompalántát tettem el, de van 1-2 lucullus aszalni és 2 tő koktél is. Tapasztatom szerint már most érdemes figyelni a gombabetegségekre, mert tényleg sok volt az eső, most meg nagyon meleg van. A paradicsom alján a leveleken jelenik meg először a gomba. Elkezd sárgulni a levél. Ha ezt tapasztaljuk, akkor gyorsan lépni kell, mert elterjed mindenhol és más növényre is átmegy. Ez kb. lefelezi a paradicsomtermést, mert a paradicsomot magát is megtámadja, és pöttyös lesz, befelé pedig elkezd száradni, sárgulni. Szóval, ha ezt látjátok, akkor le kell szedni a leveleket és gombaölőt kell rá permetezni. Lehet kísérletezni mindenféle természetes gombaölővel én is csináltam, és próbáltam, nem jött össze. Most még nincs gomba az én növényeimen, de sajnos ami késik nem múlik, szóval, ha megtámadja a leveleket, majd teszek fel képet. Egyelőre még gyönyőrűek és egy-egy szemet már lehet is enni:

img_3546.JPG

img_3547.JPG

A salátafélék egy részét már megettük, de van új, ahogy nálam mindig, a tépősaláta pedig folyamatosan nő. Ennél a fajtánál csak arra kell vigyázni, hogy tőből vágjuk le egy késsel. Minél gyakrabban, annál jobb és frissebb lesz. A tépősalátát, ha sokáig a hagyjuk nőni, akkor sem lesz keserű, de kemény lesz a levele és nem annyira finom. Szóval gyakran szedjük! A képen a tépősaláta között kinőtt egy tölgylevelű saláta is. Ez a legjobb és legfinomabb fajta saláta, ami létezik, ha tudtok tárazzatok be ilyen magból, mert ritkán lehet kapni. Én magoztatom augusztusban, hogy legyen saját. Ez a növény iszonyú finom, mindig friss, nem keseredik meg, levágod alul és újrahajt. Tökéletes, mert abszolút igénytelen, nálam a kavicságyból is nő. 

img_3543.JPG

Ezek már az újak, 3-4 féle tépő és tölgylevelű.

img_3545.JPG

Én idén kipróbálom a feketeretket, ezt júliusban kell ültetni, úgyhogy legközelebb akkor jövök, ha azt ültetem. Addig is élvezzétek a kerteteket, mert jön a jól megérdemelt szüret lassan mindenből!! 

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorgyikertje.blog.hu/api/trackback/id/tr5615979818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása